اشتراک گذاری

خرابی درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا

درام دستگاه کپی یا همان OPC دارای یک تیغه پاک‌کننده (وایپر بلید) است که تونرهای اضافی را از سطح و همچنین از روی کاغذ و کمربند انتقال (ترنسفر بِلت) کنار ‎می‎زند. در شرایطی که درام دچار خرابی شده باشد خطوط نابهنجاری در برگه‌های چاپ شده مشاهده خواهد شد و خروجی دستگاه بلااستفاده خواهد بود. البته خرابی درام دستگاه کپی محدود به این مورد نیست و علائم دیگری نیز در صورت خرابی درام در صفحه های چاپ شده قابل مشاهده خواهد بود. (در بخش‌های آتی به برخی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا اشاره خواهد شد)

باید توجه داشت که نوع درام در کپی‌های سیاه و سفید با دستگاه های کپی رنگی متفاوت است و این موضوع می‌بایست در تعمیر و تعویض درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا مد نظر قرار گیرد. نکته آخر آنکه یک درام با کیفیت دستگاه کپی با اینکه ممکن است اندکی گران‌تر باشد، ولی به دلیل اینکه نیازی به تعویض مکرر نخواهد داشت، می تواند در درازمدت صرفه جویی در زمان و هزینه خرید مواد مصرفی را به همراه داشته باشد.

درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا

علائم خرابی درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا

  • خط عمودی مستقیم و بسیار نازک در تمام طول صفحه

در صورت مشاهده این نشانه در صفحات چاپ شده‌تان، می‌توانید احتمال دهید که درام دستگاه کپی خراشیده شده است. این خراش ممکن است به دلیل برخورد درام با یک جسم خارج و یا ناشی از تونر روی وایپر بلید باشد که در هنگام چرخش، اطراف درام را به شکل یک حلقه می‌خراشد.

  • اتصال لکه ‎های تونر در سراسر صفحه به صورت عمودی

در صورتی که پوشش درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا در معرض نور خورشید قرار گیرد، این اشکال در فرآیند چاپ ایجاد خواهد شد. همانگونه که می‌دانید قرار دادن درام در معرض نور مستقیم برای مدت زمان طولانی، باعث آسیب به پوشش آن می‎شود. لکه های تونر مشاهده شده در سراسر صفحه به محیط پیرامون درام بستگی دارد اما این لکه‌ها معمولاً 4 مورد هستند.

  • تکرار نقطه هایی به طور مساوی

این نشانه نیز می‌تواند دال بر خراشیدگی OPC درام باشد. چاپ نقطه‌هایی به صورت مساوی بر روی صفحه معمولاً به دلیل وجود خراش‌هایی اتفاق می‌افتد که تعمیرکاران از آنها با پین هول (pinhole) یاد می‌کنند. فاصله نقاط مشاهده شده بر روی برگه، به محیط پیرامون درام بستگی دارد اما این تعداد معمولا 4 مورد است. در صورتی که پین هول ‎های ایجاد شده توسط یک جسم خارجی ایجاد شده باشند (خشک شدن تونر روی درام) می ‎توان با استفاده از یک پنبه و الکل ایزو پروپیل آنها را رفع کرد.

  • تکرار نقاطی به طور یکنواخت به صورت یک نوار افقی در صفحه

مشاهده چنین نقاطی احتمالا به دلیل وجود اتصالی در PCR است. این نقاط به شکل پین هول و نوارهایی در سرتاسر صفحه مشاهده می‌شوند.

  • مشاهده «اثر تایر» خاکستری در سمت راست یا چپ صفحه

این اشکال به دلیل شکل ظاهری آن، گاه با عنوان شن باد خورده نیز یاد می‎شود و معمولاً به دلیل نازک شدن پوشش درام دستگاه کپی کونیکا اتفاق می‌ افتد.

  • خطوط نازک در صفحه با فاصله‎ای مساوی از یکدیگر

در صورتی که این خطوط نازک به اندازه محیط پیرامون درام از هم فاصله داشته باشند، احتمالاً پوشش OPC درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا توسط وایپر بلید خراش داده شده است. این موضوع معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که وایپر بلید بر روی درام در حالت استراحت است (یعنی زمانی که از پرینتر استفاده نمی‎کنید). مورد دیگری نیز که می‌تواند سبب این اتفاق گردد، گرما است.

این آموزش برای شما مفید خواهد بود: آموزش تعمیر مین برد دستگاه کپی کونیکا مینولتا

آموزش تعویض درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا

در بخش زیر آموزش تعویض درام دستگاه کپی Konica Minolta به صورت مرحله به مرحله و گام به گام ارائه شده است. توصیه می‌شود در صورت مواجهه با هر گونه اشکال در حین تعویض درام از ادامه کار خودداری کرده و از یک کارشناس کمک بگیرید. (آموزش ارائه شده کلی است و ممکن است با دستگاه شما سازگاری نداشته باشد)

  • بررسی یونیت درام

یونیت درام را بررسی نمایید و از این مسئله که شاتر لوله تونر مواد زائد، به آسانی و یکنواختی می چرخد، مطمئن گردید. درام را با آزاد کردن 4 زبانه آن خارج کنید. توجه داشته باشید دنده تشخیص کوچک واقع در داخل پوشش به آرامی شل شود.

  • جداسازی قفل محور درام

این مرحله از آموزش تعویض درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا اختصاص به جداسازی قفل محور درام دارد. در این مرحله از تعویض درام دستگاه کپی می‌بایست قفل محور درام جدا شده و با استفاده از صفحه تثبیت‌کننده در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده شود. در ادامه محور و درام حذف گردد و هردو بخش با قسمت های جدید جایگزین گردد. نمد قرمز اطراف وایپر بلید با احتیاط بررسی شده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. تونر موجود بر روی آن نیز تمیز و پاک شود.

  • باز کردن مجموعه سیم شارژ

این مرحله از تعویض درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا اختصاص به باز کردن مجموعه سیم شارژ (کرونا) دارد. برای این کار مجموعه سیم شارژ (کرونا) را با باز کردن 2 پیچ بزرگ طلایی رنگ باز کنید (در سمت چپ و راست). از سمت چپ تمامی مجموعه را خارج نمایید. دو زبانه پلاستیکی را در جای خود قرار دهید (در سمت چپ و راست). زبانه فلزی را در مرکز قرار دهید.

در این سه نقطه به آرامی مجموعه را به سمت بالا فشار داده و آن را آزاد کنید. قاب شبکه‌ای شکل را از مجموعه شارژر، با فشار دادن در روی زبانه پلاستیک طرف تماس حذف کنید. تیغه زبانه اره‌ای را تمیز کرده شبکه را تعویض نموده، بلید را با باز کردن 3 پیچ آزاد سازید و بلید را به سمت بالا آزاد سازید.

  • گردگیری و تمیز کردن

این مرحله از آموزش تعویض درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا اختصاص به گردگیری و تمیز کردن درام دارد. در این مرحله، می‌بایست تونر و فنر مارپیچ را تمیز کنید. در ادامه لوله بازگرداننده تونر استفاده شده را تمیز نمایید. سپس با استفاده از جاروبرقی تمام تونرها را مناسب تمیز کنید. از تمیز شدن تمامی چرخ دنده‌ها و فنر مارپیچ از تونر مطمئن شوید. نمد و فوم‌های سیل‌کننده را تمیز کنید. نصب بلید جدید را انجام داده و 3 پیچ متوسط آن را ببندید.

در صورتی که تیغه به پودر آغشته نشده باشد آن را به صورت سطحی با پودر مخصوص بلید یا پودر بچه آغشته کنید. در ادامه روند تعویض درام دستگاه کپی، قسمت شارژر (کرونا) که تمیز شده است را در محل آن نصب کنید. دقت نمایید که ابتدا سمت راست آن می‌بایست تنظیم گردد و در ادامه لبه سمت چپ تراز گردد. اسلات خود را با زبانه‌ها هماهنگ کنید و آن را به سمت راست فشار دهید. نصب دو پیچ طلایی باقی مانده را نیز انجام دهید.

  • گریس‌کاری دنده‌ها و قفل محور

مرحله نهایی آموزش تعویض درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا اختصاص به گریس‌کاری دنده‌ها و قفل محور دارد. اندکی گریس در سمت دنده‌های غیر تماسی بر روی درام (OPC) و بر روی قفل محور درام بزنید. درام را در محل خود نصب کنید. جهت قفل شدن محور، آنرا در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. دنده تشخیص در داخل پوشش درام را نصب نمایید. در موقعیتی که نشان داده شده است هر دو دنده را نصب نمایید. این سبب می‌شود تا کپی‌کننده پس از نصب، مجدداً راه اندازی شود. پوشش درام را نصب نمایید. در این حالت، دنده تشخیص، به صورت شل شده در خواهد آمد. نکته آخر آنکه به تعداد دفعاتی که درام تعویض می‌گردد در کنار قاب آن، با رنگی مشخص، علامتی قرار دهید.

درام دستگاه کپی کونیکا مینولتا

نمایندگی کونیکا مینولتا در تهران

نمایندگی کونیکا مینولتا در تهران با تجهیز فضایِ سازمان به پیشرفته‌ترین ابزارآلات تعمیر و فراخوانی زبده‌ترین همکارانِ حوزه ترمیم و سرویس، موفق به ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات در این زمینه گشته است. این امر با توجه به کاربری بالای دستگاه‌های کونیکا و لزوم ارائه خدمات توسط یک مرکز معتبر و مجاز صورت پذیرفته است.

نمایندگی کونیکا مینولتا در تهران به دلیل اطمینان از مهارت و دانش کادر فنی خویش، تمامی خدمات ارائه شده در این سازمان را چه در بخش فروشگاه مرکزی کونیکا مینولتا در تهران و چه در بخش تعمیرات گارانتی و ضمانت نموده است. سرویس‌های ارائه شده در این مرکز مبتنی بر اصول و استانداردهایی است که از سوی شرکت‌ کونیکا مینولتا مطرح شده‌اند. مدیریت این مرکز به سبب اطمینان از تخصص و دانش کادر فنی حاضر در این مجموعه، تمامی خدمات ارائه شده توسط کارشناسان خویش را گارانتی و ضمانت نموده است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید